Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

→ Γράφει ο Vag ←

Τα μαθητικά μου βιώματα και οι “μεταρρυθμίσεις”.

Δημοτικό

Θα ήθελα να σας αναφέρω (ή να θυμίσω στους παλιότερους) τις “μεταρρυθμίσεις” πάνω στις οποίες “σκόνταφτα” κάθε χρόνο. Ευτυχώς (ή δυστυχώς) αυτές γίνονταν ΜΕΤΑ από κάθε στάδιο της εκπαίδευσής μου.

Όταν ήμουν μαθητής στο Δημοτικό, θυμάμαι ότι παίρναμε βαθμούς με άριστα το 10. Τα τελευταία χρόνια οι βαθμοί στο Δημοτικό ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΑΝ και έγιναν Α, Β. (Γ δεν έχω δει). Επίσης σε πολλά τετράδια, που ακόμη έχω φυλάξει, οι δάσκαλοί μου έχουν διορθώσεις με ΚΟΚΚΙΝΟ στυλό το οποίο ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ τα τελευταία χρόνια. Στο Δημοτικό λοιπόν, έδωσα γραπτές εξετάσεις για να προαχθώ από την Ε’ Δημοτικού στην ΣΤ’.

Να αναφέρω επίσης ότι εκείνα τα χρόνια (ακόμα και όταν ήμουν στο Γυμνάσιο) ο δάσκαλός μας (ήταν πολύ καλός) είχε και το “δικαίωμα” να μας ξυλοφορτώνει. Ναι. Παρόλο που δεν έκανε κατάχρηση, θυμάμαι ότι είχε ΠΑΝΤΑ μια βρεγμένη βέργα ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΔΡΑ του. Για να τη βλέπουμε όλοι. Σαν ένα “σύγχρονο εποπτικό μέσο”. Τη χρησιμοποιούσε αρκετές φορές αλλά όταν μετά από παρατηρήσεις του κάποιοι από μας δεν ήταν “υπάκουοι”. Είχα φάει κι εγώ αρκετές απ’ ότι θυμάμαι. Μια λεπτομέρεια που θυμάμαι ήταν ότι όταν μας “τις έριχνε”, μας ΤΕΝΤΩΝΕ καλά την παλάμη για να ΝΙΩΣΟΥΜΕ τον ΠΟΝΟ. Αργότερα βέβαια το ξύλο ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ (τουλ. από το δάσκαλο στο μαθητή μέσα στο σχολείο, γιατί δυστυχώς υπάρχουν ακόμα γονείς που ξυλοφορτώνουν τα παιδιά τους στο σπίτι).

Να μην παραλείψω επίσης εδώ να θυμίσω ότι τα χρόνια εκείνα ήταν και τα τελευταία της επταετούς δικτατορίας, την οποία, σαν μαθητής την βίωσα περισσότερο με τα θέματα που γράφαμε στην Έκθεση. Τα θέματα είχαν να κάνουν μόνο με την θρησκεία, την πατρίδα, τον στρατό μας και την ένδοξη ιστορία μας. Και τα ζωγραφίζαμε κιόλας, καθημερινά σχεδόν. Μάλιστα θυμάμαι ότι ο πατέρας μου (δημόσιος υπάλληλος) μου είχε πάρει κάποια “βοηθήματα” για να ΜΑΘΩ ΕΠΙ ΛΕΞΗ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΡΑΦΩ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΜΑΙ “ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ”.

Μου έλεγε μάλιστα:

να είσαι πολύ προσεκτικός … δεν χρειάζεται να τα γράφεις με ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΛΟΓΙΑ …. να τα γράφεις όπως ακριβώς τα λέει το βιβλίο”. Θυμάμαι ακόμα ότι τότε ο πατέρας μου ΠΗΓΑΙΝΕ στο γραφείο του ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΑ ή, αν δεν μπορούσε, έπαιρνε ΠΟΛΥ ΔΟΥΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ. Ο λόγος, όπως μας έλεγε, ήταν ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟΝ ΜΕΤΑΘΕΣΟΥΝ ή ΝΑ ΠΡΟΑΧΘΕΙ …. αλλά τελικά όπως αποδείχτηκε αργότερα παρότι ήταν φιλότιμος, κάποιοι άλλοι συνάδελφοί του (που όπως ο ίδιος έλεγε απουσίαζαν ακόμα κι από το γραφείο τους) ΠΡΟΑΓΟΝΤΑΝ “ΚΑΤ’ ΕΚΛΟΓΗΝ” και ο ίδιος δεν πήρε την προαγωγή που θα έπρεπε να πάρει. Δύσκολα χρόνια βέβαια τότε. Ας μην πλατιάσω όμως και βγω τελικά “εκτός θέματος”.

Γυμνάσιο

Τελειώνοντας λοιπόν το Δημοτικό έδωσα εξετάσεις για να εισαχθώ στο Γυμνάσιο. Θα μου πείτε … κακό είναι αυτό; Δεν θα το κρίνω (προς το παρόν), αλλά εκείνο που θέλω να πω είναι ότι όταν ήμουν πλέον μαθητής στην Α’ Γυμνασίου, ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ οι εξετάσεις και στο Δημοτικό και (αν θυμάμαι καλά τότε έγινε κι αυτό) και οι εισαγωγικές στο Γυμνάσιο.

Λύκειο

Όταν τέλειωσα το Γυμνάσιο, έδωσα εισαγωγικές για το Λύκειο (τότε ήταν Γενικό – Τεχνικό) και μάλιστα είχα δώσει και για τους δυο τύπους. Αφού πέρασα στο Γενικό Λύκειο και ήμουν μαθητής στην Α’ Λυκείου, ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ οι εισαγωγικές εξετάσεις για το Λύκειο.

Στην Β’ και στην Γ’ Λυκείου δίναμε Πανελλήνιες (όχι Πανελλαδικές που λέγονται σήμερα) 4 μαθήματα κάθε χρονιά (ανάλογα με την επιλογή που είχαμε τότε “πρακτικό” ή “κλασσικό”).

Πανεπιστήμιο

Όταν ήμουν φοιτητής στο 1ο έτος σπουδών είχαμε θυμάμαι 6 υποχρεωτικά μαθήματα. Όταν φοίτησα στο 2ο έτος τα μαθήματα του 1ου έτους έγιναν 4 υποχρεωτικά και 1 ή 2 ήταν μαθήματα επιλογής. Κι άλλη “μεταρρύθμιση” πίσω από την πλάτη μου. Όταν ήμουν στο 3ο ή 4ο έτος (δεν τα πάω τόσο καλά με τις ημερομηνίες -όπως και με τις ημερομηνίες στην ιστορία) οι Πανελλήνιες στη Β’ Λυκείου ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ και γίνονται στην Γ’ Λυκείου οι “Δέσμεςμε 3 ή 4 κατευθύνσεις (η 4η Δέσμη ήταν για όσους ήθελαν απλά να τελειώσουν το Λύκειο χωρίς να θέλουν να συνεχίσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ μετά από λίγα χρόνια).

Μετρήστε τώρα πόσες φορές έγραψα τη λέξη: ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ και θα καταλάβετε ΤΙ σημαίνει “μεταρρύθμιση”. Δεν σας κρύβω μάλιστα, ότι πολλές φορές σαν μαθητής (και λογικό φαίνεται) σκέφτηκα να “μείνω” στην ίδια τάξη για να “γλιτώσω” από τις εξετάσεις. Αστείο δεν είναι; Τότε όμως δεν μου φαινόταν και τόσο αστείο. Αλλά, αφού είχα “καλούς” βαθμούς, δεν έγινε ποτέ κάτι τέτοιο.

… (πλοηγηθείτε στο κείμενο με τη βοήθεια της παρακάτω σελιδοποίησης) …

5 thoughts on “Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  1. Όλα όσα γράφεις μου θυμίζουν τη δική μου πορεία από μαθητής έως το ΑΠΘ (Φυσικός). Είμαι του 1961 (178 ΕΣΣΟ) και σου παραθέτω μία σχετικά πρόσφατη επιστολή μου προς την υπουργό παιδείας.

    ΠΑΥΛΟΣ Γ. ΚΑΝΙΜΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ 65 – 691 00 ΚΟΜΟΤΗΝΗ
    Τηλ.. – fax 2 5 3 1 – 0 2 3 1 4 7 Κινητό 6 9 3 2 – 7 2 1 6 1 6 e-mail: info[@]kanimas.gr
    ______
    Κομοτηνή, 1 Δεκεμβρίου 2009

    Προς
    Υπουργό Παιδείας
    Αθήνα

    Κοινοποίηση α) Σε γονείς που γνωρίζω
    β) Σε έντυπο τύπο

    Κυρία Υπουργέ,
    Είμαι πατέρας παιδιών που φοιτούν σε Δημοτικό Σχολείο και έχω να κάνω μερικές παρατηρήσεις σχετικά με την κατάσταση που βλέπω ότι επικρατεί στα σχολεία.

    Είναι ελάχιστες οι εβδομάδες της σχολικής χρονιάς που γίνονται μαθήματα και τις πέντε ημέρες και μερικοί από τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό το φαινόμενο είναι:
    • Σχολικοί περίπατοι. Είναι γνωστό ότι προβλέπεται ένας αριθμός από σχολικούς περιπάτους, και αυτό είναι αναγκαίο και σεβαστό αλλά είναι παράλογο όταν διοργανώνεται μόνο και μόνο για να γίνουν, ασχέτως του αν το επιτρέπει ή όχι ο καιρός.
    • Επιμορφωτικά σεμινάρια των διδασκόντων. Συμφωνώ ότι πρέπει να γίνονται αλλά όχι εις βάρος των μαθημάτων. Ο καλύτερος χρόνος για αυτά είναι το καλοκαίρι. Άλλοι εργαζόμενοι (π.χ. τράπεζες) ενημερώνονται τα Σαββατοκύριακα.
    • Εκλογές των διδασκόντων. Βρίσκω τελείως παράλογο το να ασκούν τα συνδικαλιστικά τους δικαιώματα σε ώρες μαθημάτων με αποτέλεσμα το κλείσιμο των σχολείων. Αυτό δεν συμβαίνει σε κανένα άλλο κλάδο είτε του δημοσίου είτε του ιδιωτικού τομέα.
    • Εκλογές των μαθητών. Ομοίως να γίνονται πριν ή μετά το μάθημα.
    • 31 Ιανουαρίου (ημέρα των Τριών Ιεραρχών). Θα μπορούσε να γίνει μία σύντομη ομιλία και στη συνέχεια το μάθημα κανονικά. Άλλωστε είναι δυνατόν όλοι οι μαθητές να μην είναι Χριστιανοί, σύμφωνα με την ανεξιθρησκία του Συντάγματός μας.
    • Του Αγίου Πνεύματος. Θα μπορούσε να γίνει ένας σύντομος εκκλησιασμός όσων θέλουν και στη συνέχεια το μάθημα κανονικά.
    • Εθνικές και τοπικές εορτές. Πρέπει επιτέλους να τελειώνει ο θεσμός των σχολικών παρελάσεων γιατί δεν εξυπηρετεί σε τίποτα. Όπως γνωρίζετε είναι ελάχιστοι οι μαθητές που τουλάχιστον γνωρίζουν τι εορτάζουμε. Συμφωνώ ότι πρέπει να τους το μάθουν, αλλά οι παρελάσεις και το χάσιμο των μαθημάτων είναι κατά τη γνώμη μου περιττό.
    • Ημιαργίες. Δεν το βρίσκω σωστό το να διπλασιάζονται οι ήδη υπερβολικές μας αργίες με το να υπάρχει ημιαργία τις παραμονές των αργιών, αντί να γίνεται το μάθημα κανονικά.

    Αναλογίσθηκε άραγε κανένας το πόσα έξοδα κάνει μία οικογένεια, είτε με μισθωτούς είτε με συγγενείς (γιατί και οι συγγενείς απαιτούν έξοδα), για να φυλάξει και να απασχολήσει τα παιδιά, όταν δεν έχουν σχολείο; Και όλα αυτά μόνον όσον αφορά τις αργίες, γιατί για το παρεχόμενο επίπεδο σπουδών και την «αναγκαιότητα» ύπαρξης των φροντιστηρίων επιφυλάσσομαι να κάνω παρατηρήσεις όταν τα παιδιά μου θα μεγαλώσουν και θα έχω δικιά μου αντίληψη για το θέμα.

    Το καλύτερο από όλα τα συστήματα θα μπορούσε να βγει εάν αντιγράψουμε τα συστήματα των προηγμένων χωρών, αντί να συνεχίζουμε και σ’ αυτό τον τομέα την «Ελληνική πρωτοτυπία». Άλλωστε εσείς, η οποία διατελέσατε και επίτροπος της Ελλάδας στο Ευρωκοινοβούλιο, θα πρέπει να γνωρίζετε καλύτερα από όλους μας για τα εκπαιδευτικά συστήματα των υπολοίπων εταίρων μας. Και δεν πρέπει να μας διαφεύγει ποτέ το ότι ετοιμάζουμε τους αυριανούς ανταγωνιστές των εταίρων μας.

    Με τιμή
    Παύλος Κανιμάς

  2. Παράθεμα: Η εκπαίδευση εντός και εκτός σχολικής τάξης. « ΜΕ ΑΠΟΨΗ

  3. «Οι σημερινές συνθήκες είναι ίσως πιο δύσκολες ακόμα και από το 1940 παρότι δεν μας βομβαρδίζουν αεροπλάνα και δεν είμαστε σε εμφανή (οπτικά) πόλεμο.» Aυτό που λέτε εδώ είναι απολύτως ορθό. Ομως δεν χωνεύεται και δικαίως… διότι δεν το χωρά ο νους του ανθρώπου. Αλλά πρέπει να το ‘χουμε κατα νου σε ότι κάνουμε δημοσίως. Πχ Η Αννα η Μπίλντεμπεργκ είναι ο εχθρός σ’ αυτόν τον πόλεμο, ειδικώς για τους εκπαιδευτικούς, ως παρακρατική σιωνίστρια με φέσι. Σκοπός της ο αφελληνσμός και εξουδετέρωση της ελληνικής νεολαίας ως παράγοντα εν δυνάμει αντίστασης στην εξουσία των τοκογλύφων εντολοδόχων της. Δεν έχει νόημα να απευθύνεται κανείς σ’ αυτην διότι αποτελεί έμμεση ομολογία ότι πετυχαίνει τον στόχο της καθυπόταξης των δασκάλων (με την ευρεία έννοια) των παιδιών μας στα σχέδιά τους. Αλλους ανθρώπους συναδέλφους σας ικανούς να αναλάβουν τα καθήκοντά της, ή μέρος αυτών, καλύτερα να ψάχνεστε να βρείτε. Πως ? Μα με το έτσι θέλω, όπως μας τους φορεσαν στο σβέρκο. Και πως αναδεικνύονται οι ηγετικές προσωπικότητες. Από τον αγώνα να γινεται ακριβως το αντίθετο απ΄ότι εντέλεται η πρακτώρικη ηγεσία του υπουργείου, το εκπαιδευτικό, το ΕΛΙΑΜΕΠ κλπ.

      • Συμφωνώ απολύτως μαζύ σας. Τα κόμματα είναι φυτώρια ποινικών20τόσα χρόνια τώρα. Ειδικά οι συνδικαλήτες των κομμάτων κατέχουν τις νευραλγικές εκείνες θέσεις που επιτρέπουν τις αρπαχτες σε κάθε δημόσια υπηρεσία. Εχουν πάντα τη γνώση και τον έλεγχο της ρεμούλας εμποδιζοντας με τη διαφθορά κάθε άλλη μορφή ελέγχου και την ενάσκηση διοίκησης . Μέσα από τον συνδικαλισμό κυρίως είναι που διεφθάρει η αριστερά και σφυρίζουν αδιάφορα τώρα στην καταστροφή μας. Θα δούμε και θα μάθουμε ακόμα σημεία και τέρατα. Καλά να είμαστε…

Σχολιάστε εδώ:

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.