Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

→ Γράφει ο Vag ←

ΜΑΘΗΤΕΣ

Οι μαθητές σε μια σχολική μονάδα είναι το βασικότερο στοιχείο του τριγώνου που καθορίζει (εξ ορισμού) την ύπαρξη του σχολείου. Οι μαθητές είναι αυτοί που μπορούν να δώσουν, ίσως περισσότερο από όλους, στο σχολείο την θέση που πρέπει να έχει στην υπόλοιπη κοινωνία. Να “ανοίξουν” το σχολείο στην κοινωνία, να συνεργάζονται και με τους γονείς τους και με τους καθηγητές (μην ξεχνάμε το “τρίγωνο”) για να γίνουν ενεργοί και κοινωνικοί πολίτες. Για να μην παρεξηγούμαι ΔΕΝ θεωρώ ότι οι μαθητές πρέπει να διαβάζουν μόνο τα μαθήματά τους και να “παραβρίσκονται” απλά στο σχολικό χώρο. Ο σχολικός χώρος δεν είναι μόνο για να “κάνουμε τα μαθήματά μας και όταν σχολάσουμε … τελειώσαμε”. Μιλάμε για “ΠΑΙΔΕΙΑ”, δεν μιλάμε για “κατάρτιση”, δηλ. μάθαμε, ας πούμε το Πυθαγόρειο Θεώρημα πήραμε ένα 17 ή 20 και μετά περάσαμε στο Πανεπιστήμιο. Αυτό, δεν είναι “παιδεία”, αλλά κάτι άλλο.

Μα, θα μου πείτε, “… αφού αυτά θα πρέπει να μάθει στο σχολείο, αν δεν μπορεί θα πάει και φροντιστήριο, θα γράψει καλά στις πανελλήνιες και κάπου θα μπει”. Ναι, έτσι είναι εδώ και πολλά χρόνια, δυστυχώς ακόμα κι από την εποχή μου, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΙΠΟΤΑ. Αλλά ΤΟΤΕ ΤΙ ΤΗΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΤΗΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ; Για να αλλάξουμε απλά τον τρόπο που θα ΕΞΕΤΑΖΟΥΜΕ το μαθητή στο κατά πόσο έμαθε αυτά που πρέπει; Δηλ. η “μεταρρύθμιση” αφορά στο ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ και μόνο ή πρέπει να είναι κάτι βαθύτερο και ουσιαστικότερο;

Εκείνο που παρατηρώ (και θα τολμούσα να πω και ΟΛΟΙ οι συνάδελφοί μου) είναι ότι οι μαθητές (στο σύνολό τους) ΑΠΑΞΙΩΝΟΥΝ το εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν τους εκφράζει. Δεν “ταιριάζει στη φύση τους”. Γιατί; Πολύ απλά γιατί, τελικά, ο σχεδιασμός του είναι αναχρονιστικός και δεν στηρίζεται στην συνεργατικότητα και στη σύνθεση. Οι καθηγητές/δάσκαλοι έχουν πολύ ελάχιστες ώρες για να διδάξουν το αντικείμενό τους με σύγχρονες μεθόδους τη στιγμή που “πιέζονται” από το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Τελικά το μάθημα γίνεται συνήθως με τον κλασικό τρόπο: παράδοση-εξέταση-διαγώνισμα, που είναι αναχρονιστικός, βαρετός για τους μαθητές και οδηγεί στην απομνημόνευση.

Μα, θα μου πείτε, στα σχολεία έχουμε ψηφιακές τάξεις, στους μαθητές δόθηκαν laptops, του χρόνου θα υπάρχουν και διαδραστικοί πίνακες στις αίθουσες. Δεν είναι αρκετά αυτά; Η απάντηση θα φανεί στη συνέχεια.

Ας συνεχίσουμε όμως και με τους άλλους παράγοντες και στη συνέχεια θα εμβαθύνουμε και στους ρόλους του καθενός αλλά και στις σχέσεις μεταξύ τους.

… (πλοηγηθείτε στο κείμενο με τη βοήθεια της παρακάτω σελιδοποίησης) …

5 thoughts on “Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

  1. Όλα όσα γράφεις μου θυμίζουν τη δική μου πορεία από μαθητής έως το ΑΠΘ (Φυσικός). Είμαι του 1961 (178 ΕΣΣΟ) και σου παραθέτω μία σχετικά πρόσφατη επιστολή μου προς την υπουργό παιδείας.

    ΠΑΥΛΟΣ Γ. ΚΑΝΙΜΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ 65 – 691 00 ΚΟΜΟΤΗΝΗ
    Τηλ.. – fax 2 5 3 1 – 0 2 3 1 4 7 Κινητό 6 9 3 2 – 7 2 1 6 1 6 e-mail: info[@]kanimas.gr
    ______
    Κομοτηνή, 1 Δεκεμβρίου 2009

    Προς
    Υπουργό Παιδείας
    Αθήνα

    Κοινοποίηση α) Σε γονείς που γνωρίζω
    β) Σε έντυπο τύπο

    Κυρία Υπουργέ,
    Είμαι πατέρας παιδιών που φοιτούν σε Δημοτικό Σχολείο και έχω να κάνω μερικές παρατηρήσεις σχετικά με την κατάσταση που βλέπω ότι επικρατεί στα σχολεία.

    Είναι ελάχιστες οι εβδομάδες της σχολικής χρονιάς που γίνονται μαθήματα και τις πέντε ημέρες και μερικοί από τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό το φαινόμενο είναι:
    • Σχολικοί περίπατοι. Είναι γνωστό ότι προβλέπεται ένας αριθμός από σχολικούς περιπάτους, και αυτό είναι αναγκαίο και σεβαστό αλλά είναι παράλογο όταν διοργανώνεται μόνο και μόνο για να γίνουν, ασχέτως του αν το επιτρέπει ή όχι ο καιρός.
    • Επιμορφωτικά σεμινάρια των διδασκόντων. Συμφωνώ ότι πρέπει να γίνονται αλλά όχι εις βάρος των μαθημάτων. Ο καλύτερος χρόνος για αυτά είναι το καλοκαίρι. Άλλοι εργαζόμενοι (π.χ. τράπεζες) ενημερώνονται τα Σαββατοκύριακα.
    • Εκλογές των διδασκόντων. Βρίσκω τελείως παράλογο το να ασκούν τα συνδικαλιστικά τους δικαιώματα σε ώρες μαθημάτων με αποτέλεσμα το κλείσιμο των σχολείων. Αυτό δεν συμβαίνει σε κανένα άλλο κλάδο είτε του δημοσίου είτε του ιδιωτικού τομέα.
    • Εκλογές των μαθητών. Ομοίως να γίνονται πριν ή μετά το μάθημα.
    • 31 Ιανουαρίου (ημέρα των Τριών Ιεραρχών). Θα μπορούσε να γίνει μία σύντομη ομιλία και στη συνέχεια το μάθημα κανονικά. Άλλωστε είναι δυνατόν όλοι οι μαθητές να μην είναι Χριστιανοί, σύμφωνα με την ανεξιθρησκία του Συντάγματός μας.
    • Του Αγίου Πνεύματος. Θα μπορούσε να γίνει ένας σύντομος εκκλησιασμός όσων θέλουν και στη συνέχεια το μάθημα κανονικά.
    • Εθνικές και τοπικές εορτές. Πρέπει επιτέλους να τελειώνει ο θεσμός των σχολικών παρελάσεων γιατί δεν εξυπηρετεί σε τίποτα. Όπως γνωρίζετε είναι ελάχιστοι οι μαθητές που τουλάχιστον γνωρίζουν τι εορτάζουμε. Συμφωνώ ότι πρέπει να τους το μάθουν, αλλά οι παρελάσεις και το χάσιμο των μαθημάτων είναι κατά τη γνώμη μου περιττό.
    • Ημιαργίες. Δεν το βρίσκω σωστό το να διπλασιάζονται οι ήδη υπερβολικές μας αργίες με το να υπάρχει ημιαργία τις παραμονές των αργιών, αντί να γίνεται το μάθημα κανονικά.

    Αναλογίσθηκε άραγε κανένας το πόσα έξοδα κάνει μία οικογένεια, είτε με μισθωτούς είτε με συγγενείς (γιατί και οι συγγενείς απαιτούν έξοδα), για να φυλάξει και να απασχολήσει τα παιδιά, όταν δεν έχουν σχολείο; Και όλα αυτά μόνον όσον αφορά τις αργίες, γιατί για το παρεχόμενο επίπεδο σπουδών και την «αναγκαιότητα» ύπαρξης των φροντιστηρίων επιφυλάσσομαι να κάνω παρατηρήσεις όταν τα παιδιά μου θα μεγαλώσουν και θα έχω δικιά μου αντίληψη για το θέμα.

    Το καλύτερο από όλα τα συστήματα θα μπορούσε να βγει εάν αντιγράψουμε τα συστήματα των προηγμένων χωρών, αντί να συνεχίζουμε και σ’ αυτό τον τομέα την «Ελληνική πρωτοτυπία». Άλλωστε εσείς, η οποία διατελέσατε και επίτροπος της Ελλάδας στο Ευρωκοινοβούλιο, θα πρέπει να γνωρίζετε καλύτερα από όλους μας για τα εκπαιδευτικά συστήματα των υπολοίπων εταίρων μας. Και δεν πρέπει να μας διαφεύγει ποτέ το ότι ετοιμάζουμε τους αυριανούς ανταγωνιστές των εταίρων μας.

    Με τιμή
    Παύλος Κανιμάς

  2. Παράθεμα: Η εκπαίδευση εντός και εκτός σχολικής τάξης. « ΜΕ ΑΠΟΨΗ

  3. «Οι σημερινές συνθήκες είναι ίσως πιο δύσκολες ακόμα και από το 1940 παρότι δεν μας βομβαρδίζουν αεροπλάνα και δεν είμαστε σε εμφανή (οπτικά) πόλεμο.» Aυτό που λέτε εδώ είναι απολύτως ορθό. Ομως δεν χωνεύεται και δικαίως… διότι δεν το χωρά ο νους του ανθρώπου. Αλλά πρέπει να το ‘χουμε κατα νου σε ότι κάνουμε δημοσίως. Πχ Η Αννα η Μπίλντεμπεργκ είναι ο εχθρός σ’ αυτόν τον πόλεμο, ειδικώς για τους εκπαιδευτικούς, ως παρακρατική σιωνίστρια με φέσι. Σκοπός της ο αφελληνσμός και εξουδετέρωση της ελληνικής νεολαίας ως παράγοντα εν δυνάμει αντίστασης στην εξουσία των τοκογλύφων εντολοδόχων της. Δεν έχει νόημα να απευθύνεται κανείς σ’ αυτην διότι αποτελεί έμμεση ομολογία ότι πετυχαίνει τον στόχο της καθυπόταξης των δασκάλων (με την ευρεία έννοια) των παιδιών μας στα σχέδιά τους. Αλλους ανθρώπους συναδέλφους σας ικανούς να αναλάβουν τα καθήκοντά της, ή μέρος αυτών, καλύτερα να ψάχνεστε να βρείτε. Πως ? Μα με το έτσι θέλω, όπως μας τους φορεσαν στο σβέρκο. Και πως αναδεικνύονται οι ηγετικές προσωπικότητες. Από τον αγώνα να γινεται ακριβως το αντίθετο απ΄ότι εντέλεται η πρακτώρικη ηγεσία του υπουργείου, το εκπαιδευτικό, το ΕΛΙΑΜΕΠ κλπ.

      • Συμφωνώ απολύτως μαζύ σας. Τα κόμματα είναι φυτώρια ποινικών20τόσα χρόνια τώρα. Ειδικά οι συνδικαλήτες των κομμάτων κατέχουν τις νευραλγικές εκείνες θέσεις που επιτρέπουν τις αρπαχτες σε κάθε δημόσια υπηρεσία. Εχουν πάντα τη γνώση και τον έλεγχο της ρεμούλας εμποδιζοντας με τη διαφθορά κάθε άλλη μορφή ελέγχου και την ενάσκηση διοίκησης . Μέσα από τον συνδικαλισμό κυρίως είναι που διεφθάρει η αριστερά και σφυρίζουν αδιάφορα τώρα στην καταστροφή μας. Θα δούμε και θα μάθουμε ακόμα σημεία και τέρατα. Καλά να είμαστε…

Σχολιάστε εδώ:

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.